Dag 5

26 juni 2015 - Stokmarknes, Noorwegen

Gisteravond bijtijds naar bed om wat extra slaap te pakken welke we in de nacht van donderdag op vrijdag zullen gaan missen. Helaas, in de kamer boven ons liep een Polarbeer te ijsberen en aangezien het nogal gehorig is kwam van vroeg slapen niets.

De volgende morgen op naar Hammerfest, de meest noordelijke plaats waar we zullen komen deze reis. Weer een prachtige route naar het stadje waar de haven en de visvangst een grote rol spelen. Vroeger was dit ook een uitvalsbasis voor poolexpedities. De Polarbeer is de plaatselijke mascotte.

Tegen het middaguur kwam de Hurtigruten - een meer dan 100 jaar oude veer- en transportdienst die vaart tussen Bergen en Kirkenes (12 dagen) - aanvaren, waarna we de auto op het schip moesten manouvreren. Dit bleek nog een hele opgave. Ik moest de auto, eenmaal op het schip, achteruit inparkeren. Dit moest echter zo strak tegen de naast- en achtergelegen auto aan dat de emoties zowel bij mij als de parkeerwachter hoog opliepen.

Hij liep maar te drammen en te schreeuwen, dan weer vooruit, dan weer achteruit, dan weer naar links draaien, dan weer naar rechts draaien. Op een gegeven moment door het open raam ook nog aan het sturen draaien. Ondertussen had ik al zoiets naar hem geroepen van "What the fuck is this, take it easy man" en "Do you wanna drive asshole"?
Uiteindelijk toch gelukt en het mooie was dat we allebei met een glimlach en een handdruk wegliepen.

Het is een imposant schip met 9 verdiepingen en van alle gemakken voorzien. We varen van Hammerfest naar Tromso en doen onderweg 2 andere havens aan. We zullen zo'n 11 uur aan boord zijn.
Al snel viel het me op dat de gemiddelde leeftijd van de passagiers tussen de 65 a 70 jaar ligt, even had ik het idee dat ik met een reisje van de Zonnebloem mee was.

Ondanks dat het weer wat tegen zat - bewolkt en mistflarden - was het toch een unieke onvergetelijke ervaring.

Rond half 1 waren we in ons vertrouwde hotel in Tromso alwaar de luiken snel dichtgingen .....