Dag 9

29 juni 2015 - Henningsvær, Noorwegen

Vandaag weer een stukje touren in de omgeving met de auto. De eerder gesmede plannen over vissen, kayakken en een boottochtje maar laten varen. Gisteren is het touren ons ook goed bevallen.

Nu eens aan de andere kant van de eilandengroep kijken, aan de Noorse zee kant i.p.v. de Festfjordzijde, waar ook Henningsvaer aan ligt.
Op naar het plaatsje Hov op het eilandje Gimsoy. Dit wordt als een van de oudst bewoonde gebieden van de Lofoten beschouwd, 6000 jaar geleden leefde men hier al van de visvangst.

In Gimsoy is de natuur van een ongekende schoonheid vindt ik persoonlijk. Puur, ruig, ongerept, een strijd met de elementen. Hier kan je je echt alleen op de wereld wanen als je van de gebaande paden afgaat.
In Hov zien we dan toch de stokvis aan het drogen op houten rekken, iets wat zo typerend is voor de Lofoten. Je ziet ze hangen zonder kop of juist alleen de koppen. Dit exportproduct gaat de hele wereld over.

Na het aflopen van een pier komen we bij een vuurtorentje uit waar restanten van walvisbotten en een zeeleeuwenkarkas liggen. Heel bijzonder.
Dit is een van de mooiste plekken - zeker in Europa - waar ik tot nog toe geweest ben, genieten. Verder nog in Eggum (niet te verwarren met Egmond aan zee) wezen wandelen door een natuurreservaat waar veel vogels broeden.

Een enerverende dag met indrukken die we niet snel zullen vergeten, wat is het hier gruwelijk mooi!

PS Herman, ja weer hij, heeft spontaan een stukje territorium afgebakend (zie een van de foto's waarop een toiletrol en nog net zijn hoofd zichtbaar zijn). De rest laat zich ruiken .....

1. Gijsstevens:
    29 juni 2015
    Beste Gimsoyboys , heeft het Noorderlicht zich al aan gediend boven jullie prachtige natuurschoon van het eiland?
    En heb je het Viking museum daar al gezien?
    Ik hoop niet dat ze daar olieboringen gaan doen nu Herman daar ook al zijn territorium heeft uitgezet ( gezien de toiletrollen )
    Vandaag een lekker zonnige dag 23 graden, donderdag 33 graden.
    Het is maar dat je het weet bij aankomst in Holland.
  2. Isabel:
    30 juni 2015
    Wat is het daar mooi ! Ik hoop ooit dit alles zelf zien! Geniet van jullie mooi trip samen!